Vad innebär ISO certifiering?
En ISO certifiering bevisar att en verksamhet har tagit ett aktivt steg mot att förbättra sina processer och minska risker. Genom att uppfylla krav enligt standarder som ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001 visar verksamheten att den tar sitt ansvar för kvalitet, miljö och arbetsmiljö på allvar. Detta ger en rad fördelar, såsom ökad kundförtroende och en konkurrensfördel på marknaden.
Dessa standarder specificerar tydligt vad som behöver kontrolleras och dokumenteras i verksamheten. För att säkerställa att verksamheten uppfyller kraven ska den utveckla tydliga rutiner och dokumentation. För att bekräfta att dessa krav uppfylls utförs en oberoende bedömning av ett ackrediterat certifieringsorgan. SWEDAC, som är både tillsynsmyndighet och ackrediteringsorgan i Sverige, övervakar dessa certifieringsorgan för att säkerställa att de följer gällande regler.
Vad står ISO för?
ISO, eller Internationella Standariseringsorganisationen, är en sammanslutning av nästan 160 länder, inklusive Sverige. Syftet med ISO är att utveckla gemensamma standarder som underlättar handel mellan olika länder. Genom att skapa gemensamma system bidrar ISO till en mer effektiv och smidig global handel.
Varför skall man ISO certifiera företaget?
Forskning om ISO-certifiering har visat både positiva och mindre positiva effekter på företag inom tillverkning och tjänster. Det är dock tydligt att motivationen bakom certifieringen spelar en avgörande roll för resultatet. Ju mer ett företag är drivet av en önskan om förbättringar och utveckling, desto större är chansen att uppnå positiva resultat.
Forskning visar också tydligt att företag som enbart certifierar sig för att visa upp ISO-logotypen eller för att möta kundkrav sällan upplever några större fördelar. Däremot är det de företag som aktivt arbetar för att förbättra sina processer genom certifieringen som faktiskt ser positiva resultat. Genom att fokusera på kontinuerlig förbättring kan företag utnyttja certifieringen fullt ut och uppnå en rad fördelar.
Några av fördelarna är bl a:
- Ökad kundnöjdhet
- Starkare varumärkeskännedom
- Lägre personalomsättning
- Effektiviserat arbetssätt
- Tydligare struktur i organisationen
- Underlättar arbetet med de globala målen
- Ökad konkurrenskraft
- Bättre kommunikation både internt och externt
Hur går det till för att certifiera ett företag?
För att erhålla en certifiering måste du initiera en process där du skapar tydliga rutiner och arbetssätt som uppfyller standardens krav. Dessa rutiner dokumenterar hur din verksamhet fungerar i praktiken. När dokumentationen är färdigställd kan du kontakta olika certifieringsorgan för att inhämta offerter. Efter att du valt ett certifieringsorgan påbörjar de en noggrann granskning av din dokumentation och planerar en certifieringsrevision.
Arbetsgången i detalj kan gå till enligt nedan:
Ni väljer själva ett certifieringsorgan från vår lista över rekommenderade partners. Därefter tilldelas ni en erfaren revisor. Tillsammans bestämmer ni tidpunkten för den första revisionen, där ni inledningsvis granskar er dokumentation. Innan dess är det bra om ni själva genomför en internrevision för att identifiera styrkor och svagheter i era processer. Resultatet av denna internrevision blir ett värdefullt underlag för den kommande revisionen. Därefter håller ni en ledningsgenomgång där ni utvärderar era processer och prioriterar förbättringsområden. Slutligen genomför revisorn ett besök hos er för att verifiera att er dokumentation stämmer överens med den faktiska verksamheten. Från det att ni begär en offert till dess att ni erhåller certifikatet bör ni räkna med en tidsram på 2-3 månader.
Läs mer om ISO certifiering här.
Läs mer om oss och hur vi jobbar.